Alapok a Tai Chi kardról – elmélet, forma és belső munka
A Tai Chi kard (太極劍 – tàijí jiàn) a kínai belső harcművészetek egyik legösszetettebb és legmélyebb fegyvere.
Nemcsak technikai precizitást, hanem rendkívüli belső érzékelést és mentális összhangot is megkövetel.
A kard helye a belső harcművészetekben
„100 nap az üres kézhez, 1000 nap a lándzsához, 10.000 nap a kardhoz."
Ez a mondás nem pusztán költői túlzás: a kard technikája, belső tartalma és alkalmazásbeli érzékenysége messze meghaladja a többi fegyverét. A kardot a kínai harcművészetekben gyakran „a rövid fegyverek királyának" nevezik – rangját az igényelt mentális és energetikai kifinomultság határozza meg.
100
Nap
Az üres kézhez
1000
Nap
A lándzsához
10000
Nap
A kardhoz
A kard hossza és szerkezete
Testarányos választás
A kard mérete gyakran félreértés tárgya, különösen nyugaton. A helyes hossz egyénre szabott, általában a kard hegye a gyakorló szegycsontjáig vagy mellkasának középvonaláig ér. Ez biztosítja az optimális súlypontot és egyensúlyt, valamint azt, hogy a kard a test meghosszabbításaként működhessen, ne pedig különálló eszközként.
Fontos megjegyezni: a kard túl rövid vagy túl hosszú mérete hátrányosan befolyásolhatja a forma kivitelezését és a belső érzékelés fejlődését.
Funkcionális felosztás
A Tai Chi kard pengéje három zónára tagolódik:
  • A markolat közeli szakasz: tompább, főként blokkolásra használatos, nem sérül meg könnyen.
  • A középső szakasz: éles, alkalmas vágásra, áthatolásra.
  • A kard hegye: borotvaéles, kizárólag precíz szúrásra és célzott támadásokra.
A gyakorló számára alapvető, hogy tudatosan érzékelje és alkalmazza ezeket a zónákat – ez a technikai biztonság és a belső irányítás feltétele.
A képen a mutatóújj poziciója mutatja a helyes kard hosszúság megválasztását.
Kardtípusok a kínai harcművészetekben – különbségek forma, súly és szándék mentén
Bár a Tai Chi kardra általában egységes eszközként gondolunk, valójában a gyakorlatban többféle kardtípussal találkozunk. Ezek a kardok nem csupán formájukban, hanem funkciójukban, súlyukban, egyensúlyukban és alkalmazási céljaikban is különböznek. Az alábbi felosztás a kínai harcművészeti hagyomány és Dr. Yang Jwing-Ming tanításai alapján készült
Hosszú, belső stílusú kard (klasszikus 太極劍 – tàijí jiàn)
Jellemzői:
  • Hosszúsága: a gyakorló testmagasságához igazítva, általában a földtől a mellkasig vagy szegycsontig ér.
  • Súlya: közepes
  • Egyensúlypont: a kard teljes hosszának első harmadában (a kézvédőtől mérve)
Funkció:
Ez a klasszikus Tai Chi kard. Használata során a hangsúly a folytonosságon, a Qi vezetésén, a precizitáson és az érzékelésen van. A mozdulatok nem erőre, hanem struktúrára és energetikai vezetésre épülnek.
Megjegyzés:
Ez a kardtípus jól illeszkedik a tapadási, vezetési, lezárási és csavarási technikákhoz. Hosszúsága lehetővé teszi, hogy a gyakorló „elérje” az ellenfelet, miközben kívül marad annak támadási zónáján.
Rövidebb, belső stílusú kard (Xingyi, Bagua stílusokban használatos)
Jellemzői:
  • Kisebb hosszúság, könnyebb szerkezet
  • Gyorsabb mozgásra optimalizált
  • •Szintén belső stílushoz kapcsolódik, de más energetikai és dinamikai elveket követ
Funkció:
A rövidebb kard lehetővé teszi a gyors visszahúzásokat, irányváltásokat és a dinamikus testmunka integrálását. Gyakran használják Bagua zhan dao (nyolcirányú kard) stílusban, vagy Xingyi sword gyakorlatokban.
Megjegyzés:
Annak ellenére, hogy rövidebb, az egyensúlypont itt is a penge első harmadában marad, biztosítva a belső stílusokra jellemző kontrollált, harmonikus mozgásokat.
Scarlet sword – könnyű, utazó kard (「柳葉劍 – liǔ yè jiàn」, azaz „fűzfalevél kard”)
Jellemzői:
  • Rendkívül könnyű
  • Vékony penge, flexibilis anyag
  • Díszes, de funkcionálisan korlátozott
Funkció:
Ez a kard típus nem harci célra készült. Inkább önvédelemre, bemutatóra, vagy utazáshoz hordozható könnyű fegyverként szolgált. A könnyű szerkezet lehetővé teszi a gyors, látványos mozgásokat, de nem alkalmas ütközésre, blokkolásra.
Megjegyzés:
A névben szereplő „fűzfalevél” a kard hajlékonyságára és kecsességére utal. A gyakorlásban főként sebességérzék fejlesztésére és formagyakorlatok precíz kivitelezésére használják.
Nehéz, harci kard (teljes fémszerkezetű, masszív kivitel)
Jellemzői:
  • Teljesen fémből készült, robusztus szerkezet
  • Jelentős súlyú
  • Erősen kiegyensúlyozott, de nagy fizikai erőt igényel
Funkció:
Ez a kard harci célokra készült, képes páncélt átvágni, védelmet áttörni. A súlya miatt nem gyors, de óriási átütőerővel rendelkezik. A klasszikus hadviselésben használták, ahol a pajzsok, páncélok és sisakok ellen kellett eredményesnek lenni.
Megjegyzés:
Manapság ilyen kardokat ritkán használnak gyakorlásra, mivel a túlzott súly veszélyezteti az ízületeket, és nem támogatja a finom, belső munkát. Ugyanakkor wushu bemutatókban vagy erőnléti fejlesztésben még alkalmazható.
Hogyan válassz kardot gyakorláshoz?
A gyakorló számára a megfelelő kard kiválasztása nem esztétikai kérdés, hanem a fejlődési fázisához, testfelépítéséhez és tanulási céljaihoz illeszkedő döntés. A kard nem csupán tárgy – partner a gyakorlásban. És ahogy a gyakorló fejlődik, a kardhoz fűződő viszonya is átalakul: kezdetben eszköz, később tükör, végül a test meghosszabbítása lesz – forma nélkül, tartalommal telve.
Fogás és tartás – a „kard titka" (劍訣 – jiàn jué)
A helyes fogás
A kard fogása nem csupán mechanikus művelet, hanem finomenergetikai elv. A markolatot három ujj tartja szilárdan, a másik két ujj pedig lazán, érintőlegesen. Ez biztosítja a kard élő, rugalmas mozgását, valamint azt, hogy az irányítás a testközéppontból, ne pedig az ujjak feszítéséből történjen.
A bal kéz szerepe
A bal kéz szerepe különösen fontos:
• Egyensúlyt biztosít.
• Stabilizálja a mozdulatokat.
• Segíti a Qi áramlásának irányítását a kard hegyéig.
• Hagyományos jelentéssel is bír, mint tisztelgő, rituális kéztartás.
A kard titka
A kard „titka" (劍訣) tehát nem más, mint a fogás, a test és az energia összhangjának helyes kivitelezése.
Belső érzékelés – a kard Qi-je (劍氣 – jiàn qì)
1
Forma elsajátítása
A forma elsajátítása 3–5 év alatt megtörténhet.
2
Belső munka
A gyakorlás egyik legmélyebb célja az ún. kard Qi kialakítása – amikor a gyakorló képes tudatával a Qi-t a kard hegyéig vezetni. Ez az állapot nem pusztán koncentráció kérdése, hanem évek kitartó munkájának eredménye.
3
Kard Qi érzékelése
A kard Qi érzékelése és használata akár 10–12 évbe is beletelhet.
4
Valódi harcművészet
Ez a minőségi különbség választja el a puszta formagyakorlást a valódi harcművészettől.
A Tai Chi filozófia alkalmazása a kardtechnikában
1
1
聽 (tīng)
Hallgatás, érzékelés
2
2
引 (yǐn)
Vezetés
3
3
黏 (nián)
Tapadás
4
4
纏 (chán)
Csavarás
5
5
封 (fēng)
Lezárás
Ezek a technikák nem csupán fizikai mozgások, hanem belső minőségek, amelyeket a gyakorló folyamatos kontaktus és visszajelzés alapján valósít meg – akár a partnerrel, akár önmagával való kapcsolatban.
A gyakorlás három szintje – sebesség és tudatosság
1
2
3
1
Lassú tempó
A test ellazítása, a Qi-áramlás tudatosítása, mentális irányítás fejlesztése.
2
Közepes sebesség
A szerkezeti stabilitás, a gyökerezés, a mozgások testből való indítása.
3
Gyors gyakorlás
A mozdulatok alkalmazásának életszerűsítése, a belső erő (勁 – jìn) kibocsátásának megvalósítása.
A három szint egymásra épül. A gyors gyakorlás csak akkor válik tartalmassá, ha megelőzi a lassú és közepes szintű tudatos munka.
És egy történet:
Egy elhivatott tanítvány három évig tanult Zhang Sanfeng mestertől Tai Chi kardot. A mester szigorúan és precízen tanította őt: minden mozdulat, minden testtartás, minden légzésritmus pontosan követendő volt. A tanítvány buzgón jegyzetelt, memorizált, gyakorolt. Három év után már képes volt tökéletes pontossággal lemásolni a mester minden mozdulatát.
Amikor erről beszámolt mesterének, Zhang Sanfeng örömmel nyugtázta a haladást, majd így szólt:
„Most menj haza, és gyakorolj további három évig – egyedül.”
A tanítvány engedelmeskedett. Hazament, és éveken át magányosan gyakorolta a tanult formát, pontosan úgy, ahogyan mestere mutatta. Három év elteltével visszatért.
Első visszatérés
– „Mester, gyakorlás közben egyre jobban érzem, hogy elveszítettem valamit. Talán az egyharmadát annak az érzésnek, amit Öntől kaptam. Már nem ugyanaz.”
Zhang Sanfeng arca komoly lett.
„Ez még nem jó. Menj vissza, és gyakorolj újabb három évig.”
Második visszatérés
Újabb három év telt el. A tanítvány visszatért.
– „Mester, most már úgy érzem, hogy csak 30–40% maradt meg abból az érzésből, amit Öntől kaptam. A mozdulatok… mások lettek. De nem szándékosan.”
A mester csóválta a fejét:
„Még nem jó. Még mindig túlságosan ragaszkodsz ahhoz, amit tőlem kaptál. Gyakorolj még három évig.”
Harmadik visszatérés
A tanítvány ezúttal alázattal, lehajtott fejjel tért vissza. A szemeiben szomorúság tükröződött:
– „Mester… mostanra már egyetlen mozdulatban sem érzem ugyanazt, amit Öntől tanultam. Úgy érzem, teljesen elveszítettem az Ön formáját.”
Zhang Sanfeng mosolygott:
„Most végre megértetted. Most a mozdulat már nem az enyém – hanem a tiéd.”
A történet – ahogy Dr. Yang is hangsúlyozza – nem a formát akarja leértékelni. Épp ellenkezőleg: azt mutatja meg, hogy a forma eszköz, nem cél. A végső cél az, hogy a gyakorló a mozdulaton keresztül önmagát ismerje meg, és a technikát tartalommal töltse meg – a saját Qi-jével, tapasztalatával, érzékelésével.
Ez a történet nem pusztán egy tanítvány útját mutatja be – hanem a belső harcművészetek tanulási struktúráját:
1
Első fázis: utánzás
Pontos másolás, a forma megértése a tanár testén keresztül.
2
Második fázis: differenciálódás
A saját testalkat, ritmus, belső érzékelés módosítja a technikát.
3
Harmadik fázis: belsővé válás
A mozdulat már nem másé. Nem tanult, hanem megértett és saját.
Ez különbözteti meg a mechanikus gyakorlót a belső harcos mestertől.
Ez az igazi 劍氣 (jiàn qì) – a kard szelleme, amely nem kívülről jön, hanem belül születik meg.

by Szalai Tamás

Yang család 67 mozdulatból álló kard formagyakorlata
A Yang-család minden egyes formája magában hordozza a Taijiquan alapelveit, ugyanakkor mindegyik más-más „ízvilágot” képvisel. A Kardformában, vagyis a Taijijian-ban a tanítás szerint a mozdulatoknak könnyednek és áramlónak kell lenniük. E könnyedség szükségessége a mozdulatok elnevezésének jellegében is megmutatkozik. A 67 elnevezett mozdulatból több mint 40 repülő lényekre, szélre vagy égre utal. Míg a kézforma megfontolt lépéseket és az üres és teli állapotok éles megkülönböztetését igényli, addig a Kardforma inkább arra hív, hogy a mozdulatok külső megjelenésében szabadabban repüljünk és áramoljunk.
A kardforma mozdulatneveiből ítélve úgy kell forgatnunk a kardot, mintha darazsak, fecskék, vadludak mozgását vagy lehulló falevelek táncát követnénk. Máskor a „Hold ölelését” kell megjelenítenünk, vagy úgy kell üldöznünk, mint egy hullócsillag vagy üstökös.
Ahhoz, hogy gyakorlatunk gazdagabbá váljon, a testet, az elmét és a szellemet egyaránt be kell vonnunk. A mozdulatnevekhez kapcsolódó képek tudatosítása segíthet, hogy mozgásunk a megfelelő módon bontakozzon ki. Sok név könnyen érthető, mások viszont kevésbé ismerősek azok számára, akik kevésbé jártasak a kínai kultúrában. Ennek a cikknek az a célja, hogy feltárja ezeknek a képeknek néhányát és lehetséges jelentőségüket a gyakorlásunk szempontjából.
Csillagok
A Kardforma elején két csillaghoz kapcsolódó mozdulattal találkozunk: Da Kui Xing és Xiao Kui Xing. Pontos megfelelő híján ezek a Nagy és Kis Göncölként fordíthatók. A „Kui Xing” kifejezés a Göncöl négy csillagára, különösen annak csúcsán lévő csillagra utalhat. A „Kui Xing” szó szerint „Főcsillagot” is jelenthet. Ez a „Főcsillag” az Irodalom Istenéhez kapcsolódik, akit gyakran ábrázolnak egy lábon állva, egyik kezében ecsetet lengetve a feje fölött, másik kezében tintatartót tartva maga előtt.
Azt, hogy miért áll egy lábon, nem tudni pontosan, de talán azért, mert alakja összefonódott egy régi, egylábú hegyi szörny legendájával. Bár ennek a szörnynek a neve más írásjeggyel íródik, kiejtése ugyanaz: „kui”. Ebben az értelemben a „Kui Xing” a „Egylábú Szörny Csillaga” kifejezést is felidézheti.
Az egyik történet szerint egy tudós első helyezést ért el a császári hivatalnoki vizsgán – ami a hírnévhez, gazdagsághoz és tisztelethez vezető út volt a hagyományos Kína elitje számára –, ám annyira csúnya volt, hogy a császár visszahőkölt, és nem adta meg neki a szokásos tiszteletet. Megalázva a tudós a folyóba vetette magát, ám egy tengeri lény megmentette, és az égbe vitte. Ott a Göncöl csúcsán lévő csillag istenévé, az irodalom és tudomány pártfogójává vált.
Amikor ezeket a mozdulatokat végezzük, ne feledjük felvenni Kui Xing pózát, és mutassunk annyi szellemi erőt, hogy az még a császárt is elriassza.
Sárkányok
A mozdulatnevek között újra és újra megjelenik a sárkány, de a kínai sárkány nem olyan, mint az európai hagyományban. Nyugaton a sárkányt gyakran gonosz, denevérszárnyú dinoszauruszként képzelik el, amely tüzet okád és pusztítást hoz. A kínai sárkány ezzel szemben többnyire kedvező, szerencsét hozó lény. Többnyire nincs szárnyuk, repülni mágikus erejük segítségével tudnak, melyet gyakran egy karmaikban tartott gyöngy jelképez. Testük kígyószerű, mozgásuk csavarodó – aki látta már a kínai újévi sárkánytáncot, ismeri ezt a mozdulatvilágot.
A „Horgászbot vetése” vagy „Várakozás a halra” (Deng Yu Shi) után következik egy mozdulat, amelynek két elnevezése van: „Fűpiszkálás, hogy kígyót keressünk” és „Sárkányséta”. Míg az első önmagáért beszél, a „sárkányséta” talán magyarázatra szorul. A sárkánytánc kígyózó, jobbra-balra hullámzó előrehaladása mutatja meg a választ: nem szemből támadunk, hanem oldalirányú, folyékony mozgással közelítünk, váltogatva a jobb és bal irányú vágásokat és szúrásokat.
Később találkozunk konkrét mitológiai sárkányokkal is: először a „Fekete Sárkány, amely farkát lengeti”, majd a „Fekete Sárkány, amely az oszlop köré tekeredik”.
Fekete Sárkány
A kínai hagyomány öt fő sárkányszínt ismer: fekete, fehér, zöld/kék, sárga és vörös. Egy teremtéstörténet szerint a víz istene, Gong Gong, vereséget szenvedett a tűz istenétől, Zhu Rong-tól. A vereség miatt dühében összezúzta az egyik hegyi oszlopot, amely az eget tartotta, és ezzel az ég megdőlt, pusztító árvizeket okozva. A legendás emberteremtő istennő, Nü Gua (más írásmóddal Nü Wa) megolvasztotta a szivárvány színes köveit, hogy kijavítsa az eget, majd egy hatalmas teknős lábaival támogatta meg azt, és megölte a fekete sárkányt, amely Qi földjét fenyegette.
A sárkányok szorosan kapcsolódtak a víz elemhez, amely létfontosságú volt a mezőgazdasági Kínában. Úgy tartották, játékukkal és küzdelmükkel az égben esőt idéznek elő. A teremtéstörténetben a fekete sárkány a hatalom csavarodó szimbólumaként jelenik meg, talán úgy, mintha az eget tartó oszlopok köré tekeredne. A formában szereplő két „fekete sárkány” mozdulatban erőteljes, csavarodó mozgást kell bemutatnunk.
Zöld Sárkány
Miután Nü Gua kijavította az eget, négy lényt állított a négy égtáj őrzésére. Keletre helyezte a Zöld Sárkányt (más fordításban Kék, Azúr vagy Türkiz Sárkány), akivel a mozdulatok között is találkozunk: „Zöld Sárkány kijön a vízből”és „Zöld Sárkány megmutatja karmait”.
Egyes hagyományok szerint a Zöld Sárkány Király télen a tengerben alszik, tavasszal pedig vízoszlopon emelkedik az ég keleti részébe, jelezve a tavasz kezdetét. Amikor a „Zöld Sárkány kijön a vízből” mozdulatot végezzük, elképzelhetjük ezt az évenkénti előtörést: a kard pengéje alacsonyról magasra „tör fel”, mint egy víz alól indított rakéta.
A Fengshui (Szél és Víz) nevű hagyományos kínai rendszer – amit geomanciának is neveznek – különös hangsúlyt fektet az ember és környezete közötti kapcsolatra. A szélről úgy tartották, hogy szétszórja a Qi-t, míg a víz összegyűjti. A helyes egyensúly és elhelyezkedés kiemelten fontos volt. A Fengshui szerint a Zöld Sárkány a bal oldal őrzője, a Yang energia és a hegyes magaslatok jelképe. A formában a kard alacsonyról magasra, jobbról balra történő szúrása is e kapcsolatra utal.
A sárkányokat a kínai nép ősének tartották, és idővel a császár hatalmának szimbólumává váltak. Ennek párjaként a császárné saját jelképévé a legendás főnixet tette.
Főnix
A kínai főnix a Yin és Yang együttes megtestesülésének számított. A kínai neve, fenghuang, egy férfi (feng) és egy női (huang) madár egyesülésére utal. A sárkánnyal együtt a főnix a házassági harmónia és boldogság szimbóluma volt – a Yin és Yang tökéletes egysége.
Más négy mitikus lény társaságában megjelenése a béke és jólét jele volt bölcs uralkodók idején. Konfuciusz például korának romlását siratta, amikor így panaszkodott: „A főnix már nem látható.”
A görög főnix legendája más eredetű, de vannak hasonlóságok: mindkettőt a tűzzel és a déli égtájjal kapcsolták össze. A görög főnixből mindig csak egy létezett, és bár halhatatlan volt, időnként meg kellett újulnia: lángok fészkébe vetette magát, majd újjászületett. A kínai főnixet is magányos madárnak tartották: kettő soha nem jelent meg együtt.
A főnixet a madarak királyának tekintették, szépségben és énekben tökéletesnek. Hangja az öt zenei hangot uralta, tollai pedig az öt színt ragyogták. A kardformában négy mozdulat is a főnixhez kapcsolódik: „Főnix fejet emel”, „Főnix kinyitja jobb szárnyát”, „Főnix kinyitja bal szárnyát”, és „Főnix kinyitja mindkét szárnyát”. E mozdulatokban fel kell mutatnunk „tollazatunk” szépségét – hol magasra emelve a „fejet”, hol az egyik, hol mindkét „szárnyat” kinyitva.
Bár a főnix tökéletességét nehéz utolérni, törekedhetünk arra, hogy változatosságát és eleganciáját megjelenítsük a gyakorlásban.
Fehér Tigris
A mennyei lények e panteonjának egyik meglepő tagja a Fehér Tigris, amely „farkát lengeti” vagy „farkát suhintja”. Amikor Nü Gua megtámasztotta az eget, és a Zöld Sárkányt a Kelet őrévé tette, a Fehér Tigrist a Nyugat védelmére állította.
A hagyományos kínai csillagászatban a Fehér Tigris a nyugati égbolt egyik elnevezése, amely egyfajta „nagy csillagképként” fogható fel. Ezzel szemben a Zöld Sárkány – amiről fentebb már szó volt – a keleti égbolt csillagait jelöli. A Fehér Tigris az ősz évszakához és a fém elemhez kapcsolódik, míg a Zöld Sárkány a tavaszhoz és a fa elemhez.
Mivel a Fehér Tigris csillagokra is utalhat, a formában nem szabad úgy mozognunk, mint egy álmos tigris, amely lustán lengeti a farkát délutáni szunyókálás közben. Ehelyett, amikor a kardot jobbra lendítjük, a fejünket elfordítjuk, majd a bal kéz „kardujjait” előreszúrjuk, arra kell emlékeznünk, hogy a nyugati égbolt őreiként cselekszünk, és segítünk biztosítani, hogy Gong Gong soha ne térhessen vissza, hogy ismét kibillentsen mindent az egyensúlyából.
A Fengshui szerint a Fehér Tigris a jobb oldal védelmezője, párban állva a Zöld Sárkánnyal, amely a bal oldal őrzője. A Fehér Tigris a Yin energiát képviseli, kiegészítve a Zöld Sárkány Yang energiáját. Ez a kapcsolat a formagyakorlatban is megjelenik, amikor a kard a test jobb oldalát védi egy alacsony, köríves mozdulattal.
Mennyei Paripa
A formában szerepel egy „repülő” állat, amelynek története jól ismert a történelemből. Ez a mozdulat kínai neve úgy fordítható, hogy „Mennyei Paripa (vagy Ló) átszökken a vízesés fölött”, és a „Függöny felemelése” előtti mozdulat.
A Kr. e. 2. században a nomád hunok állandó fenyegetést jelentettek a kínai Han-dinasztia számára. Századokkal később, Attila vezetése alatt, a hunok a Római Birodalom nagy részét is feldúlták. A hunok, mint vándorló nép, rendkívül ügyesek voltak a lovas hadviselésben, amivel a letelepedett, földművelő kínaiak nehezen tudták felvenni a versenyt. Nem rendelkeztek elég jó minőségű lovakkal a hatékony lovassághoz.
Nyugatra irányuló katonai és diplomáciai küldetések során – azon hegyláncok közelében, ahol a legenda szerint Gong Gong kibillentette az eget a helyéről – hírt hoztak egy lófajtáról, amelyet „Vérizzadó Lónak” vagy „Mennyei Lónak” neveztek. Ezek gyorsabbak és erősebbek voltak a Kínában ismert lovaknál. E lovak segítségével a kínaiak megerősítették védelmüket, és sikerrel álltak ellen a hun támadásoknak.
A Han-kori lovasság képe a gyors és erőteljes „Mennyei Paripákról” később bekerült a költészetbe, és különösen a Tang-dinasztia verseiben vált kedvelt hasonlattá. A kardformában a „Mennyei Paripa átszökken a vízesés fölött” mozdulat közvetlenül a „Meteorit kergeti a Holdat” után következik. Így miután a kard pengéjét jobbra „lecsapjuk” a Hold üldözéséhez, balra lefelé kell vágnunk a „Mennyei Paripa” gyorsaságával, erejével és eleganciájával, ahogy a vízesés peremén átszökken.
Nagy Rok
A Rok vagy Nagy Rok a 41. mozdulat nevében szerepel: „Rok kiterjeszti szárnyait”. A „rok” neve ismerős lehet azoknak, akik olvasták az Ezeregyéjszaka meséit. Az arab hagyomány szerint a rok akkora madár volt, hogy elefántot is el tudott ragadni a karmaiban. Talán innen ered a sakkban használt „bástya” elnevezés is az angol „rook” szóban.
A kínai Rok még ennél is nagyobb volt. Ha valaha is szükség lenne emlékeztetőre, hogy mozdulataink nagyok és kiterjedtek legyenek, a Rok legendás mérete és mozgása kiváló ihletforrás.
Az alábbi részlet Zhuangzi-tól származik, aki a Kr. e. 3–4. században élt korai daoista gondolkodó volt. Ebben a szakaszban a Rok bizonyos jellemzőit írja le:
„Az északi mélységekben él egy hal, melynek neve Kun. Mérete számtalan li hosszúságú. Ez a hal madárrá változik, melynek neve Rok. Háta számtalan li széles. Amikor repülésre emelkedik, szárnyai úgy borítják be az eget, mint a lecsüngő felhők. A tenger mozgásba lendül, ahogy a madár a déli mélységekbe, a Mennyei Tóhoz készül vándorolni.
Qi Xie feljegyzései a különös jelenségekről így szólnak: „Amikor a Rok a déli mélységekbe költözik, a víz 3000 li hosszan felkavarodik, miközben a Rok 90 000 li magasra emelkedik egy forgószélben, amely hat hónapig fúj.” Ami a porörvényeket, porszemeket vagy az élőlények egymásra lehelt lélegzetét illeti – vajon az ég kékje a maga eredeti színe? Vagy csak azért tűnik annak, mert megközelíthetetlenül távol van? A Rok nézőpontja fentről épp olyan, mint a miénk lentről.
Ha a víz nem gyűlik elég mélyre, nem bírja el egy nagy hajó súlyát. A földre öntött csésze víz elegendő ahhoz, hogy egy mustármag hajóként lebegjen rajta. De ha magát a csészét próbáljuk a vízre tenni, az megfeneklik, mert a víz túl sekély, a „hajó” pedig túl nagy. Ugyanígy, ha a szél nem gyűlik elég magasra, nem tudja megtartani a hatalmas szárnyakat. Ezért 90 000 li magasságban a szél a Rok alatt fekszik, és csak ekkor képes felemelni. A kék ég a háta mögött, és semmi sem állja az útját – ekkor indul dél felé.
Egy kabóca és egy fiatal galamb kinevette a Rokot, mondván: „Amikor mi repülni indulunk, az Eperfáig vagy a Szantálfáig jutunk. Néha még oda sem érünk, és vissza kell fordulnunk a földre. Hogy mehetne bárki 90 000 li-re dél felé?” (Ha kimegyünk a mezőre egy napra három étkezéssel, ugyanúgy jóllakva térünk vissza. Száz li-re menve már éjszakára meg kell őrölnünk a gabonát az útravalóhoz. Ezer li-re három hónapra való készlet kell. De mit tudhat erről ez a két féreg?)”
Magyarázat és kapcsolat a formagyakorlattal
E szövegnek számos értelmezése lehetséges. Az egyik fő téma az átalakulás: halból madár, északról délre, a tenger mélyétől az ég magasságáig. A formában ez a mozdulatváltás úgy jelenik meg, hogy a „Fecske földet visz a csőrében” alacsony kardhelyzetéből a „Rok kiterjeszti szárnyait” magas kardhelyzetébe emelkedünk. Spirálisan, forgószélként emelkedünk a földről, a kard hegyét fejmagasságig emelve.
Másik téma az alkalmasság: a víz elbírhat egy mustármagot vagy egy nagy hajót, de a mustármaghoz elegendő pocsolya nem képes elbírni egy csészét. A kabóca vagy a galamb röptét nem lehet összevetni a Rok repülésével. A kézformában a „Ferde repülés” megfontolt, kimért lépései indokoltak; a „Rok kiterjeszti szárnyait” esetében viszont nagyobb áramlást kell mutatni. Paradox módon a „Ferde repülés” lassú mozdulata kifelé nehezebb lehet, mint a „Rok kiterjeszti szárnyait” folyékony mozgása.
A harmadik téma az egyetemesség: amit mi, porszemek, lentről felfelé tekintve kék végtelenségként látunk, azt a Rok is kék végtelenségként látja fentről lefelé. Minden utazás felkészülést és ellátmányt igényel. Minden repülés erőfeszítést kíván. A Taijiquan alapelvei minden formára érvényesek. Néha a nyári nap szélörvénye által felkapott porszemekben nyilvánulnak meg, máskor a Rok égbe emelkedő szárnyaiban. A Tíz Alapelv egyaránt érvényes a kézformára és a kardformára, még ha a külső megjelenésük eltér is.
Záró gondolatok
Ha a kardformát csupán pár percnyi testedzésként gyakoroljuk, anélkül is megtapasztalhatjuk a Taijiquan teljes spektrumát, hogy bármit tudnánk a kínai legendákról, sárkányokról vagy Zhuangzi műveiről. Azonban ha ismerjük a mozdulatnevek kulturális hátterét, gazdagíthatjuk a gyakorlásunkat. Így nem úgy tekintünk magunkra, mint akik vagdalkozva haladnak végig a formán, hanem mint a csillagok őrzőire, akik az eget járva védelmezik a teremtést a káosztól.
A kard mozdulatainak könnyednek és áramlónak kell lenniük, de eleganciájukban erőt kell hordozniuk. A Taijiquan alapelvei egyszerűek, de alkalmazásuk hatalmas és mély.
Forrás: yangfamilytaichi

by Szalai Tamás